Kantarellrisotto med citron och basilika

kantarellerpluppKantarellrisotto med citron och basilika
4 portioner 
Kantareller ca 800 g
Vitlök 2 klyftor
Citron 1 st
Vitt matlagningsvin 2 1/2 dl
Vatten ca 9 dl
Grönsaksbuljongtärning 1 1/2 st
Basilika 1 kruka
Risottoris 3 1/2 dl
Smör 1 sked
Lagrad ost (exempelvis västerbottent) finriven 2 dl
Olivolja

1. Koka upp vitt vin, saften från 1 citron och buljong i en liten kastrull.
2. Hacka kantarellerna och vitlöksklyftorna.
3. Värm en djup panna på medelhög värme, ringla i olivolja och lägg ner svampen och vitlöken.
4. När all vätska dunstat och svampen fått färg, klicka i en sked smör, sänk värmen lite.
5. Häll i riset, rör med träslev och låt de bli genomskinligt.
6. Häll i lite av den varma buljongen och rör.
När riset sugit upp vätskan, häll i mer buljong allt eftersom tills riset är klart.
Det ska vara lite tuggmotstånd. När du är nöjd med konsistensen, stäng av plattan.
7. Finhacka basilika, riv 2 dl lagrad ost.
8. Dra bort pannan från plattan och rör ned osten och basilikan i riset. Låt risotton vila en kort stund innan du serverar. Lägg upp i djupa tallrikar och dekorera med hackad basilika och några små stekta kantareller.
Njut!

Quinoasallad med grillad halloumi

halloumipluppQuinoasallad med grillad halloumi
2 stora portioner
Halloumi 250 g
Quinoa 1 dl
Svampbuljong 1/2 tärning
Citron 1 st
Vitlök 1 klyfta
Thaini (sesampasta) 1 tsk
Zucchini 1 st liten
Paprika röd 1 st liten
Röd lök 1 st liten
Bladpersilja 1 stort knippe
Olivolja
Salt

  1. Koka upp 2 dl vatten, tillsätt buljongtärningen och när den löst sig, quinoa.
    Koka under lock ca 10 min, låt sedan stå under lock.
  2. Finhacka paprika, rödlök och persilja. Lägg i en stor skål.
  3. Tvätta och skär zucchinin i 1 cm breda skivor på längden. Lägg på ett fat, olja och salta zucchinin lätt. Skär halloumin på liknande vis och lägg på fat.
  4. Riv vitlöksklyftan i en liten skål. Tillsätt saften från 1 citron, 2 msk olivolja, 1 tsk sesampasta och en stor nypa salt. Vispa samman dressingen och ställ åt sidan.
  5. Ta fram grill eller grillpanna, och grilla zucchinin så så alla sidor fått färg.
    Lägg på fat och grilla halloumin.
  6. Hacka zucchinin i stora bitar och lägg i salladsskålen.
    Tillsätt quinoa och dressingen. Vänd runt och lägg upp i två djupa tallrikar.
    Placera den grillade osten ovanpå.
    Servera!

Paj med körsbärstomater & kalamataoliver

tomatpajpluppPaj med körsbärstomater & kalamataoliver
Körsbärstomater 500 g (två askar)
Kalamataoliver 70 g (ca 20 st)
Champinjoner ca 100g
Gul lök 1 st
Vitlök 4 klyftor
Örtsalt 1 1/2 tsk
Vitpeppar 1 nypa
Ägg 4 st
Vispgrädde 4.5 dl
Prästost riven 3 dl
Pajdeg (färdig) 1 rulle
Rapsolja kallpressad 2 msk

  1. Sätt ugnen på 200 g°. Skölj och skär tomaterna i halvor, lägg i form, salta och ringla över olja. Ställ in i ugnen och låt stå i ca 15 min. De ska få färg men inte brännas. 
  2. Gör rent svampen och finhacka tillsammans med vitlöken och den gula löken. 
  3. Ta fram en stekpanna, ringla i rapsolja och stek på medelvärme tills svampen och löken fått färg tillsätt 2 dl grädde, 1/2 tesked örtsalt och vitpeppar. När grädden tjocknat, ställ åt sidan.
  4. Ta fram form med avtagbar botten och lägg i pajdegen. Skär till och pussla så att den täcker botten och kanter.
  5. Finhacka oliverna. Ta ut tomaterna från ugnen. Blanda dessa varsamt tillsammans med svampröran och oliverna. Lägg alltsammans i pajen, bred ut.
    Blanda ner 3 dl riven ost.
  6. Knäck 4 ägg i en skål, tillsätt  2.5 dl vispgrädde, 1/2 tsk örtsalt blanda väl och häll över pajen. Grädda i mitten av ugnen i ca 40 min.

Vårsallad med kikärtor och feta

fetaostsalladpluppVårsallad med kikärtor och feta
2 stora portioner
Grönsallad (Cosmopolitan) 1 huvud
Kikärtor 1 burk
Paprika röd 1/2
Rödlök 1 liten
Fetaost 150g (1 paket)
Körsbärstomater 1/3 ask
Soltorkade tomater i olja 5 st
Vitlök 1 klyfta
Rapsolja kallpressad 1/2 dl
Äppelcidervinäger 3 msk
Örtsalt 1 tsk

  1. Skölj alla grönsaker och skär salladen i lagom stora fyrkanter. (som en femkrona)
    Lägg i två djupa skålar.
  2. Skär körsbärstomaterna i kvartar och placera ovanpå salladen.
  3. Skölj kikärtorna genom durkslag och häll jämnt över båda tallrikarna.
  4. Dela rödlöken i två och skär i tunna månhalvor, placera över kikärtorna.
  5. Dela paprikan i två delar och skär hälften i smala stavar, sprid över tallrikarna.
    Klipp över körsbärstomaterna.
  6. Dela fetaosten på diagonalen och smula sedan delarna över salladen.
  7. Riv vitlöken med rivjärn över ett litet glas. Häll i rapsolja, örtsalt och vinägern.
    Vispa med liten gaffel och ringla över båda tallrikarna. Servera!

Syrlig potatissallad med dill och smörstekt ostronskivling

potatissalladmedsvamp
pluppSyrlig potatissallad med dill och smörstekt ostronskivling
4  stora portioner
Färskpotatis 900 g
Gulbetor  (ca 7 st) 600g
Rädisor 1 knippe
Cornichoner ( ca 20 små inlagda gurkor) 100 g
Dill 1 knippe
Citron 1 st
Dijonsenap 2 msk
Olivolja 1 dl
Veg Buljongtärning 1/2
Ostronskivling 500 g
Smör att steka i

  1. Tvätta potatisen och koka i saltat vatten tills de är klara. Gör likadant med gulbetorna. När de är klara låt potatisen svalna och skala gulbetorna.
  2. Skär gulbetorna i små tärningar och lägg i stor skål. Om färskpotatisen är stor, dela i kvartar och blanda tillsammans med gulbetorna.
  3. Koka upp vatten och blanda 1/2 dl vatten tillsammans med buljongtärningen så att den löser upp sig. Häll i en mugg. Pressa ned citron och tillsätt senap och olivolja. Vispa runt med gaffel så att allt blandar sig och häll sedan över potatisen och gulbetorna.
  4. Skiva gurkor i tunna skivor och finhacka dill. Blanda sedan ned i skålen.
  5. Dela på ostronskivlingen så att svamparna blir ensamma och stek på medelvärme i smör. Salta lätt.
  6. Tvätta och skär sedan rädisorna i halvmånar. När svampen är klar, blanda ner rädisorna i salladen, lägg upp i djupa tallrikar och placera svampen ovanpå.
    Ät och njut!